Saturday 13 August 2011

to be a teacher

GURU...dulu masa kecik-kecik bila sape2 tanya apa cita-cita awak??saya nk jadi "cikgu" cikgu...soalan ni cikgu baru yg nk knl student dia je akan tnya soklan cepu perak ni...jawapan paling tak payah fikir "cita-cita saya jadi guru"...student lam klas 40 org...30 org yg nak jadi guru..hambik!!!

tapi xsangka now aku tgh ada dlm that way...mcm mana nk jadi guru??guru penuh dgn etika ok...
dulu benci sgt dengan displin..tp xsangka plak aku terambik and tergolong dalam org2 yg penuh dengan etika..

(dulu jadi pngawas pon letak jwatan dlm masa 2 hari)

tapi bila dah dah nk masuk second year ni aku rasa cam happy la plak belajar untuk menjadi seorang guru...
sekarang dlm sem break da xsabar-sabar nk balik sana...kat sana la aku blajar mcm mana nk jadi berani bila time presentation...first time suara pon tak kluar...tapi now, baru aku tahu...susah nak handle student yg ADO tu...guru sorang je kat depan...nak menangis pon ade...tapi , lect aku cakap "kalau awak tak yakin macam mana murid nak yakin dengan awak yg ada kat depan terketar2 tu??

btl gak kan??aku yg nak bg ilmu ...so,yakin jela...murid hnya hangguk ja...(tapi pastikan bukan ajaran sesat)
yakin tu perlu ada...tertiba buat entry tuk hari guru...tak pon sebenarnya aku rindu life kat sana ..UPSI i miss u lah...n miss him...


to be...

hope,next sem...better

No comments:

Post a Comment